top of page
Szukaj
  • kamilakurkowska

Trochę kocham, a trochę nienawidzę. Masz tak samo?




Pod koniec marca byłam na dorocznej konferencji “Legaltech Forum” organizowanej przez Wydawnictwo CH Beck. Jak może wiesz, jestem wykładowczynią i kierowniczką merytoryczną studiów podyplomowych “Legaltech i innowacje w branży prawniczej” na Uniwersytecie SWPS. Piszę o tym, ponieważ ma to znaczenie w kontekście cykliczności tego wydarzenia. Od kilku już lat jestem na nim obecna, aby sprawdzać trendy technologiczne i tendencje w branży prawniczej.


To co się zmieniło w tym roku i to zdecydowanie na plus, to wreszcie liczna grupa kobiet wśród prelegentek. Mam wrażenie, że tej pory nikt wśród organizatorów i moderatorów paneli, nie widział tego, że panele są manelami, a nie panelami. Ale to się zmieniło. I bardzo dobrze! Brawa dla organizatorów 👏




Raport, którego wyczekuję


Ale nie o tym dzisiaj chcę pisać. Co roku najbardziej wyczekiwanym dla mnie momentem podczas tej konferencji jest prezentacja “RAPORT LegalTech 2023”. Na zlecenie CH Beck badanie przeprowadziła profesjonalna firma badawcza, a na ankietę odpowiedziało 251 prawników i prawniczek.


Teraz, pisząc ten tekst uzmysłowiłam sobie, że w badaniu, który przygotowywałam w zeszłym roku w Fundacji Women in Law, razem z PwC Legal i PSPP nt. sytuacji kobiet w branży prawniczej, odpowiedziało nam 577 prawniczek, a i wtedy słyszałam zarzuty, że nasza grupa badawcza nie jest wystarczająco liczna i nie można brać wyników naszych badań do końca poważnie… Teraz już wiem, że będę używała porównania do badania CH Beck, jako przeprowadzonego przez renomowane wydawnictwo z pomocą specjalistycznej firmy badawczej, której grupa badawcza składała się “tylko” z 251 prawników 😜


Ale do rzeczy. Zawsze bardzo interesują mnie dane, które publikowane są pod koniec raportu, a mianowicie korzystanie z serwisów społecznościowych.




Wśród prawników najbardziej popularnym serwisem społecznościowym

jest Facebook. Konto posiada tam 76% badanych. Posiadanie kont na

pozostałych serwisach jest na niższym poziomie – LinkedIn 55%, Instagram

52%, Twitter 32% i TikTok – tylko 10%.





Moim zdaniem, to są bardzo ciekawe dane. Po pierwsze wciąż prym wiedzie Facebook wśród prawników i prawniczek. Pomimo tego, że wciąż słyszy się raczej narzekania na Facebook niż zachwyty. Trzeba pamiętać, że Facebook, a obecnie Meta, to nie tylko flagowy produkt Marka Zuckerberga, ale też Instagram, Messenger, czy Whatsapp. Dlaczego to takie ważne? Na przykład dlatego, że to, co Ci się wyświetla na Facebooku, czy Instagramie jest wypadkową algorytmów i informacji, które przekazujesz pisząc wiadomości np. na Whatsappie, czy Messengerze, ale także rozmawiając głosowo przez te komunikatory. Wiedziałaś o tym?


Drugą ciekawą informacją jest dla mnie to, że wśród prawniczek i prawników praktycznie na podobnym poziomie korzystania jest LinkedIn i Instagram. A wydawać by się mogło, że Instagram, to tylko wstawianie pięknych zdjęć jedzenia lub zwierzaków 🙃 a jednak…


Z tych wszystkich danych mnie jednak interesuje najbardziej TikTok. Okazuje się, że aż 10% badanych prawniczek i prawników z niego korzysta. Biorąc pod uwagę chińską proweniencję TikToka, z czym wiążą się zakazy wprowadzone przez niektóre państwa swoim urzędnikom, aby nie instalowali tej aplikacji na telefonach i komputerach służbowych, popularność tej aplikacji wśród prawników i prawniczek wydaje mi się wyjątkowo duża. Czy środowisko prawnicze nie zdaje sobie sprawy z ryzyk instalując TikToka na swoim smartfonie? A może świetny algorytm TikToka, który w mig uczy się gustów użytkowników i użytkowniczek rekompensuje potencjalne ryzyka?



Prywatnie, czy zawodowo?


W badaniu zabrakło mi rozróżnienia, czy badani i badane używają mediów społecznościowych do celów prywatnych, czy zawodowych.

✴️ Czy budują tam markę eksperta/ekspertki?

✴️ Czy pozyskują na Instagramie, TikToku, czy LinkedIn’ie klientów?

✴️ Czy używają mediów społecznościowych tylko jako rozrywki?


Bardzo jestem tego ciekawa, dlatego przygotowałam krótką ankietę, aby zbadać, jak prawniczki wykorzystują social media.


Czy znajdziesz 5-10 minut, żeby odpowiedzieć na kilka bardzo krótkich pytań?


💌 Jeśli liczba odpowiedzi będzie wystarczająca podzielę się jej wynikami w moim newsletterze.


Uzupełniam ankietę -> https://forms.gle/WsW7UTykAwq1gsQe9



Czy muszę być na Facebooku?


Podczas mojej pracy z prawniczkami, zarówno w procesach indywidualnych, albo programach grupowych wielokrotnie spotykam się z tym pytaniem.


Odpowiem jak prawniczka, choć prawniczką nie jestem - to zależy 😜


Przede wszystkim powinnaś odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego chcesz, aby Ci służyły social media?


🔸 Czy chcesz się tam uczyć?

🔸 Czy chcesz tam pozyskiwać klientów?

🔸 Czy chcesz tam znaleźć po prostu rozrywkę?


Tutaj nie ma złych odpowiedzi. Odpowiedzi powinny być dobre dla Ciebie.


🔹 Jeśli chcesz używać mediów społecznościowych do rozwijania Twojej kancelarii lub Twojej marki osobistej, to musisz sprawdzić, czy w danym medium społecznościowym jest Twoja grupa docelowa, czyli osoby, które mają usłyszeć Twój głos.


Uważam, że media społecznościowe są jak nóż. Mając nóż możesz przygotować posiłek, ale możesz także zrobić komuś lub sobie krzywdę. Media społecznościowe to po prostu narzędzie i tylko od Ciebie zależy, jak je będziesz wykorzystywać.


Pisząc ostatni akapit sama zaczęłam się zastanawiać, czy rzeczywiście tylko ode mnie zależy, czy będę korzystać z mediów społecznościowych, czy nie… O czym mówię? Bardzo polecam Ci film “The social dilemma” na Netflixie. Fantastycznie ukazuje mechanizmy, które tworzą producenci mediów społecznościowych, tak aby jak najdłużej przykleić nas do ekranów smartfonów lub komputerów. I uwierz mi, bardzo trudno jest wyplątać się z oplatającej nas z każdej strony pajęczyny mediów społecznościowych. Znam wiele osób, które albo chciały zniknąć z Facebooka, albo w ogóle na nim nie być, ale okazuje się, że to wcale nie jest takie łatwe.


Dlaczego napisałam w tytule maila o moich sprzecznych uczuciach dotyczących mediów społecznościowych. Bo z jednej strony są one nieodłączną częścią mojego życia zawodowego. Nie byłabym zawodowo tu gdzie jestem, gdyby nie moja marka osobista i obecność na LinkedIn, gdzie czuję się jak ryba w wodzie.


Ale z drugiej strony mam świadomość, że w moim przypadku social media, to też złodziej czasu. Mam słabość do piesków, a mój Facebook lub Intagram przybiera postać Psindera wytapetowany kundelkami ze schroniska. Po kilku lub kilkunastu minutach scrollowania jestem na siebie zła, że zamiast wziąć książkę wieczorem to siedzę przyklejona do ekranu telefonu.🐶


Też tak masz?


Podziel się ze mną proszę, czym dla Ciebie są media społecznościowe i jak ich używasz.


Uzupełniam Twoja ankietę, Kamila -> https://forms.gle/WsW7UTykAwq1gsQe9


Dziękuję i do następnego przeczytania!

Kamila



17 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page